تاریخ انتشار: ۰۰:۲۱ - ۰۳ آبان ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

پشت پرده نایاب‌شدن گوشت تنظیم بازاری | چه کسی تصمیم گرفته ارز ترجیحی گوشت وارداتی حذف شود؟ | ضربه مهره تجاری دولت سیزدهم

طبق تحقیقات خبرنگار رویداد۲۴ گوشتی را که دولت سیزدهم برای تنظیم بازار استفاده می‌کرد امروز در دست عوامل باقیمانده آن در دولت چهاردهم ابزاری برای تخریب بازار شده است.

 

رویداد ۲۴| محمد آزاد: دو روز پیش بود که رسانه‌ها از نایاب‌شدن «گوشت تنظیم بازاری» خبر دادند. به نوشته این رسانه‌ها پیش از این هر کیلوگرم گوشت قرمز گوسفندی تنظیم بازاری ۳۱۶ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت گوساله تنظیم بازاری ۲۹۹ هزار تومان باکیفیت مناسب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار در دسترس بود اما بررسی‌های میدانی این رسانه‌ها نشان می‌داد که طی چند هفته اخیر، جریان تامین گوشت قرمز یارانه‌ای (گوشت گوسفندی تنظیم بازار) در کشور تقریبا قطع شده و اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای خالی از گوشت قرمز گوسفندی هستند.

وزیر امروز صحبت کرده و گفته در تامین گوشت قرمز و تامین ارز مورد نیاز هیچ مشکلی نیست. او افزود: «اینها احتمالا شایعاتی برای التهاب در بازارست. اتفاقا دام مازاد و آماده پروار زیادی برای کشتار در کشور داریم.»

احمد خانی نوذری، معاون بازرگانی وزارت کشاورزی -که از دولت قبل هنوز برسر کار است و با حفظ سمت همین چند روز پیش به ریاست کارگروه توسعه بازرگانی ستاد هماهنگی امنیت غذایی هم منصوب شده - گفته «با توجه به شرایط اخیر و مشکلاتی که در پروازهای ورودی به کشورمان حادث شد، ظرف چند روز اخیر عرضه گوشت قرمز تنظیم بازاری با چالش مواجه شد که با توجه به تمهیدات اندیشیده شده این مشکل به زودی برطرف می‌شود.»


بیشتر بخوانید:

کاهش قدرت خرید مردم، سرانه مصرف گوشت قرمز را نصف کرد

گوشت قرمز از سفره چند درصد مردم حذف شد؟


اما طبق تحقیقات خبرنگار رویداد۲۴ گوشتی را که دولت سیزدهم برای تنظیم بازار استفاده می‌کرد امروز عوامل باقیمانده آن در دولت چهاردهم برای تخریب بازار استفاده می‌کنند.

کسی حاضر به سخن گفتن در این زمینه نیست. دفتر وزارتخانه جواب‌های کلی و سربالا می‌دهد و می‌گوید از خانی نوذری باید بپرسید او همه چیز را می‌داند. اما او هم با وجود آشنایی قبلی جوابی به خبرنگاران نمی‌دهد.

یک منبع مطلع از مسایل وزارت کشاورزی می‌گوید: در دولت تصمیمی گرفته شد مبنی بر این که ارز گوشت گرم وارداتی از ترجیحی یعنی ۲۸۵۰۰ به گروه کالایی ب منتقل شده و بر اساس دلار ۴۹ هزار تومانی تعیین قیمت شود.

در دولت قبل؟ نه خیر. یعنی در همین چند روز؟ او پاسخ می‌دهد:‌ «بله. چنان چه اطلاع دارید وزارت کشاورزی کمیته‌ای دارد که وظیفه آن تعیین سهمیه ارز کالاهاست.»

او در جواب این سوال که نوری قزلجه به ظاهر تعجیل زیادی برای «اصلاحات» دارد خبر می دهد: «البته در این فقره او اصلا از قضیه خبر نداشت و یه محض اطلاع با آن مخالفت کرد. یعنی احتمالاً تا پایان سال قیمت‌ها و واردات بر همین سیاق پابرجا خواهد بود.»

اما این کمیته را چه کسی صحنه‌گردانی می‌کند؟‌ احمد خانی نوذری.

گوشت تنظیم بازاری از کجا آمد و چرا نیست؟

پس از آن که مشخص شد پیامد سیاست‌های تجاری دولت سیزده موجب رشد انفجاری قیمت گوشت قرمز شده است دولت قبلی همان راهی را رفت که دولت احمدی‌نژاد -نمونه اعلای نابلدی در کشورداری- رفت و در واردات از برزیل و کنیا را باز کرد.

طرح واردات و فروش گوشت تنظیم بازاری زمانی آغاز شد که دولت سیزدهم به حذف یکباره ارز  ۴۲۰۰ تومانی اقدام کرد؛ تصمیمی که مخالف توصیه همه کارشناسان و مسولان پیشین بود و قیمت کالاهای اساسی مانند گوشت با چنان شتابی بالا رفت که دولت تنها سیاست ضدتورمی را که بود را به کار گرفت و به سراغ گاوها در اقصی نقاط جهان سفر کرد. یک نسخه از آن روی میز تمامی دولت‌های رفت در ایران قرار دارد در دستور کار گرفت و اصطلاح گوشت تنظیم بازار زاده شد.

این سیاست در دولت چهاردهم نیز ادامه یافته است اما اکنون بیش از یک هفته است که اخباری مبنی بر کمبود یا فقدان کامل این اهرم گوشتی تنظیم قیمت در دولت به گوش می‌رسد.

اگر اهل جستجوی اینترنتی باشید قطعا چیزی دستگیرتان نخواهد شد. نه فقط حالا که این گوشت در دسترس نیست بلکه در زمان وفور آن هم چندان اطلاعات نه تمام گوشتی که به لابدون شک و شبهه و معنی‌داری وجود نداشت: از جمله به واسطه چه کسی یا کسانی وارد می‌شود؟ به همان شکل معمول عرضه می‌شود یا نه دولتی است.

ضربه مهره تجاری دولت سیزدهم

به نظر می‌رسد دست راست علیرضا پیمان پاک که در سفر و حضر همراه او بود احتمالا پس از ادعاهایی که علیه دوست و رییس او مطرح می شود شاید بهترین فرصت را یافته است تا برنامه‌ّهای خود را اجرا کند. اما سوای این مسائل، بار چندم است که باید از رییس جمهور پرسید این عوامل عمدتاً نامطوب آیا جولانگاهی بهتر از حیاط دولت او ندارند؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما